preskoči na sadržaj

Osnovna škola Kralja Tomislava Udbina

Login
Brojač posjeta
Ispis statistike od 27. 11. 2012.

Ukupno: 161613
Ovaj mjesec: 636
Ovaj tjedan: 88
Danas: 13
Kalendar
« Prosinac 2017 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
1 2 3 4 5 6 7
Prikazani događaji

Portali

Za učitelje

Priručnici za djecu

Hrvatski pravopis

LISTA DOBRIH KNJIGA

ZBORNICI

Čitaj mi

Školska knjižnica Oš kralja Tomislava
DOBRODOŠLI NA STRANICE ŠKOLSKE KNJIŽNICE

 

Svrha školske knjižnice

ZADAĆE ŠKOLSKE KNJIŽNICE

Glavna je zadaća školske knjižnice omogućiti učenicima usvajanje knjižničnih i informacijskih znanja, tehnika i vještina.

 Oblikovanjem i izgradnjom knjižnične zbirke, školska knjižnica učenicima stavlja na raspolaganje knjižničnu građu koja se koristi u redovitoj i dodatnoj nastavi, za proširivanje znanja vezanih uz nastavne sadržaje, za kvalitetno provođenje slobodnog vremena te za poticanje čitanja (razvijanje čitačkih tehnika i vještina te čitateljskih navika).  Učiteljima stavlja na raspolaganje građu potrebnu za nastavni proces i stručno usavršavanje.

Poučavanje knjižničnim i informacijskim znanjima te poticanje čitanja provodi se u školskoj knjižnici kroz nastavne sate koje održava knjižničar samostalno ili zajedno s nekim drugim nastavnikom; u manjim skupinama i individualno, u neposrednom radu s korisnicima.

Osim za vrijeme nastave (kad nastavu održava knjižničar samostalno ili zajedno s učiteljom), korisnici imaju pravo služiti se knjižnicom u bilo koje doba – dok je knjižnica otvorena – prije i poslije nastave, za vrijeme malog i velikog odmora, ako nemaju nastave – iz bilo kojeg razloga.  Kad se korisnici služe knjižnicom samostalno, knjižničar im je na raspolaganju za sve knjižnične usluge, ali ne nadzire njihov rad i njihovo ponašanje - korisnici sami preuzimaju odgovornost za svoje ponašanje.

KULTURA PONAŠANJA U ŠKOLSKOJ KNJIŽNICI

Nakon ulaska, korisnici knjižničara pozdravljaju riječima „Dobro jutro“ ili „Dobar dan“ te na taj način pokazuju svoju kulturu i kućni odgoj. Ako knjižničara ne vide, onda ga ne pozdravljaju glasno kako bi ih čuo – jer bi na taj način mogli smetati drugim korisnicima. Ako je knjižničar zauzet nekim poslom, poput razgovora s drugim korisnicima, onda je važnije da ga se ne prekida u razgovoru ili poslu, te ga se pozdravlja samo naklonom glave i smiješkom, to jest govorom tijela.  Kad knjižničar uruči knjigu i kaže „Izvoli“, korisnik mu odgovori „Hvala“, a prije odlaska pozdravi ga s „Doviđenja“ – na taj način pokazuje svoj kućni odgoj i kulturu te uvježbava kulturno ophođenje u knjižnici.

Prije ulaska u knjižnicu ne mora se kucati jer je knjižnica javni prostor u koji može ući bilo koji korisnik bez najave, a u njoj može biti istodobno više korisnika koji su došli u različito vrijeme i koji će otići u različito vrijeme. Nitko nema pravo zatvoriti ili zaključati knjižnicu kako bi u njoj na miru nešto radio - u knjižnici se ne radi ono u čemu bi dolazak drugih korisnika bio ometajuć. U knjižnici se korisnici mogu služiti računalima za pretraživanje knjižničnog kataloga, za čitanje i prelistavanje digitalne enciklopedije i drugih digitalnih knjiga, te za pretraživanje interneta – ako je to prema uputi određenog učitelja. Nakon odabira knjige za posudbu, korisnici staju na kraj reda uz pult za posudbu zajedno s knjigom koju se vraća i knjigom koju se posuđuje

Budući da u knjižnici svaki korisnik ima pravo na mir i tišinu - ne razgovara se punim glasom, već isključivo jako tiho ili šaptom, ako je to baš nužno. Iznimno, kad knjižničar s nastavnikom održava nastavu, razgovara se normalnom jačinom glasa. Također, normalnom jačinom glasa razgovara se prilikom posudbe knjiga. Osim za potrebe nastave knjižnične i informacijske pismenosti, prostorije knjižnice služe za individualni rad u tišini i u miru: za individualno pregledavanje, prelistavanje i čitanje knjiga i časopisa, za individualnu pripremu i izradu referata, plakata, prezentacija, projekata, pisanje domaće zadaće, učenje. Ako se ipak u knjižnici radi nešto u skupini, to se čini u najvećoj tišini, kako se ne bi glasnim radom ometalo druge korisnike. Prostorije knjižnice ne služe za skupni rad niti za skupnu zabavu – za to treba pronaći neku drugu prostoriju ili slobodnu učionicu u školi. Iznimno, u knjižnici se može govoriti normalnom jačinom glasa, u skupini ili s cijelim razredom, ako je to oblik poučavanja koji vodi knjižničar ili neki drugi učitelj u dogovoru s knjižničarom.

Budući da se za vrijeme odmora između dva nastavna sata u knjižici radi (čita, uči i posuđuje knjige), ulaskom u knjižnicu korisnici se prestaju ponašati kao da su na odmoru: obvezatno zatvaraju vrata kako korisnicima školske knjižnice ne bi smetala buka s hodnika.

Knjižnicom se kreće polako i oprezno. U knjižnici su knjige na pomičnim policama ili iza ostakljenih ormara. Neopreznim rukovanjem korisnici bi se mogli lako ozlijediti, bilo zbog pada knjiga s polica ili pada cijelih polica, bilo zbog slomljenog stakla. Zbog toga ni pod kojim uvjetima nije dozvoljeno trčanje.  Kako bi više korisnika moglo u isto vrijeme na policama pronaći željenu knjigu, a kako jedni drugima ne bi smetali, odnosno kako prilikom okretanja jedan drugog ne bi ozlijedio ili srušio knjige s polica, korisnici ostavljaju svoje torbe, vrećice, kapute, kišobrane i sl. ispred prostorije s knjigama.

U školskoj knjižnici svaki se korisnik ima pravo osjećati udobno – te se stoga u knjižnicu ne ulazi u prljavoj ili mokroj obući. Učenici imaju pravo blagovati užinu i ručak u školskoj blagovaonici. Školska knjižnica nije blagovaonica niti pomoćna učionica te ne služi blagovanju hrane niti ispijanju pića, lizanju lizalica ili žvakanju žvakaćih guma. Ostatci hrane koji ostaju nakon blagovanja privlače glodavce koji uništavaju papir, a knjižnicu čine nehigijenskim prostorom. Knjige i ostale stvari koje bi se dodirivalo rukama kojima je prije držana hrana, na taj bi način bile zaprljane.

Školska knjižnica ne naplaćuje zakasninu, a učenici mogu knjigu imati posuđenu toliko dugo koliko im je potrebno. Ipak, kad se knjigu posuđuje, mora se voditi računa da istu knjigu žele posuditi i drugi korisnici pa knjigu treba vratiti čim ju se pročita, da bi ju mogli posuditi i drugi korisnici, a mjesec dana je razdoblje nakon kojeg bi se knjige trebale vratiti kako bi ih mogli koristiti i drugi korisnici. Ako je knjiga nakon posudbe ili korištenja oštećena (bez obzira bilo to namjerno ili slučajno), korisnici su dužni nadoknaditi štetu kupnjom nove knjige, u dogovoru s knjižničarom. Isprika ne može zamijeniti drugim učenicima nepostojeću (uništenu, oštećenu) knjigu. Sve su knjige na policama okrenute hrbtom prema van. Knjige je potrebno vratiti na policu među iste knjige hrbtom prema van, a ne unutra, jer se na takav način pravi nered na policama, otežava drugim korisnicima (i knjižničaru) pronalaženje željene knjige.

Kako bi svi korisnici mogli u knjižnici boraviti u čistom i urednom prostoru, svaki je korisnik dužan nakon boravka sve stvari, posebice knjige i stolce, vratiti na svoje mjesto, kako bi korisnici koji dođu nakon njega također mogli doći u čist i uredan prostor. Budući da različiti korisnici mogu doći u knjižnicu u bilo koje doba te boraviti u njoj bilo koje razdoblje – nije moguće da nakon boravka svakog korisnika knjižničar i spremačica provjeravaju jesu li stvari i knjige vraćene na mjesto, te pospremiti nered. Niti knjižničar niti spremačice nisu dužni iza svakog korisnika vraćati knjige i stolce na mjesta, te počistiti nered, već je svaki korisnik dužan nakon sebe vratiti stolce i knjige na svoja mjesta te pospremiti eventualni nered. Knjižničarov je posao vratiti one knjige na mjesto koje su korisnici vratili u knjižnicu ili se njima koristili, a posao je spremačice pospremiti knjižnicu kako bi bila uredna i čista prije početka korištenja. Korisnici su obvezni tijekom dana prostor održavati urednim i čistim sami.

POSLJEDICE NEPRIDRŽAVANJA PRAVILA

Korisniku koji se ne pridržava pravila korištenja školske knjižnice, školski knjižničar može skrenuti pozornost na obvezu pridržavanja i provođenja pravila korištenja, privremeno uskratiti korištenje jedne ili više knjižničnih usluga radi zaštite prava drugih korisnika ili do nadoknade štete ili ispravljanja propusta te predložiti izricanje neke od pedagoških mjere zbog povreda dužnosti, neispunjavanja obveza ili nasilničkog ponašanja.

 

Aktivnosti u knjižnici

U školskoj knjižnici korisnici mogu:

čitati knjige, slikovnice, časopise

tražiti informacije u enciklopedijama i drugim zanimljivim knjigama

učiti o školskoj knjižnici

tražiti pomoć pri izradi domaće zadaće, lektire

gledati crtić ili drugi film

sudjelovati u radionicama

razgovarati, družiti se

igrati društvene igre

pomoći u knjižničarskim poslovima

ugodno i zanimljivo provesti slobodno vrijeme

koristiti računalo.

preskoči na navigaciju